Sardynia 2012

W czasie naszego pobytu na Korsyce w 2011r. odwiedziliśmy Bonifacio – malowniczo położone miasto na południu wyspy. Wtedy to naszym oczom ukazała się niemal na wyciągnięcie ręki Sardynia. Już wtedy stwierdziliśmy, że też się kiedyś tam wybierzemy nieświadomi tego co szykuje los :p.

Mniej więcej w październiku 2011r. pojawiły się tanie bilety z Berlina do Olbii oraz z Cagliari do Berlina w terminie od 27.04 do 6.05.2012r. Długo się nie zastanawiając byliśmy już ich posiadaczami. Bilet kosztował 450zł z bagażem w obie strony!

Poruszanie się po wyspie

Chyba najkorzystniejszym rozwiązaniem ze względu na czas oraz cenę jest wynajęcie samochodu w jednej z wypożyczalni. Istotny jest fakt, że samochód można wypożyczyć na lotnisku i oddać go na innym (tak też zrobiliśmy).

Zwiedzanie i nie tylko

Sardynia jest przepiękna. Kolejna wyspa Morza Śródziemnego warta polecenia. Wspaniałe plaże i skaliste szczytu w połączeniu z malowniczymi miasteczkami tworzą zachwycającą mieszankę. Nam ze względu na ograniczony czas udało się tylko zobaczyć wschodnie wybrzeże wyspy. Za to od góry do dołu. 😀

27.04

Po wylądowaniu wypożyczyliśmy samochód przy lotnisku i po dojechaniu do Olbii wyruszyliśmy na krótki spacer w okolicach portu. Następnie udaliśmy się w okolice miejscowości Santa Teresa Gallura w poszukiwaniu campingu, którego nazwy niestety nie pamiętam (zaznaczony na mapie poniżej B).

28.04

Następnego dnia zostawiliśmy samochód w okolicy Capo Testa i udaliśmy się na spacer. Jest to półwysep z niesamowitymi formacjami skalnymi. Całość znajduje się na terenie rezerwatu przyrody. Przy dobrej pogodzie widać Korsykę i białe klify Bonifacio (Bonifacio 2011). Później pojechaliśmy na Capo d’Orso, czyli Półwysep Niedźwiedzia – na szczycie wzgórza znajduję się formacja skalna, jak się można domyśleć, przypominająca niedźwiedzia :). Z góry rozciąga się wspaniały widok na miejscowość Palau i pobliską wyspę Maddalena. Następnie udaliśmy się na camping (zaznaczony na mapie poniżej C) niedaleko plaży z widokiem na Isola Tavolara. Jest to wyspa wyrastająca z morza na wysokość ponad 400m!

29.04

Kolejnego dnia dojazd do Cala Gonone (oczywiście camping) i wycieczka górska na Monte Bardia (około 6h). Monte Bardia o wysokości 881m n.p.m. góruje nad okolicą. Szlak na szczyt może być trochę problematyczny ze względów nawigacyjnych – trzeba bacznie obserwować czerwone oznaczenia na skałach, czasem mało widoczne. Ze szczytu piękny widok na Cala Gonone i (z drugiej strony) na Dorgali.

30.04

Rano udaliśmy się na wycieczkę do Cala Luna. Jest to przepięknie położona plaża, do której można się dostać na dwa sposoby: łodzią lub pieszo (tam i z powrotem 3h). My oczywiście idziemy o własnych siłach, co wynagrodziliśmy sobie kąpielą na niesamowitej plaży :D. Później przejazd do „Camping Goloritze” niedaleko miejscowości Baunei. Z głównej drogi trzeba zjechać na drogę szutrową i podążać za znakami 🙂

1.05

Następnego dnia zaplanowaliśmy wycieczka do Cala Goloritze. Jest to kolejna, malownicza plaża z charakterystyczną iglicą górującą nad brzegiem morza. W drodze powrotnej nadrobiliśmy drogi, aby zdobyć pobliski szczyt i na pobliski szczyt. Cała trasa zajęła nam około 6h.

2.05

Kolejnego dnia przejechaliśmy na Passo Genna Silana, skąd zaczyna się szlak do Gorropu Gorge (około 5h + 2h kanion). Kanion ten jest na pewno wart polecenia. Pionowe, skalne ściany przekraczające 400m wysokości są czymś niesamowitym. Później przejechaliśmy na camping w okolicy miejscowości Orgosolo (zaznaczony na mapie poniżej C)

3.05

Przejazd w okolice schroniska (zaznaczone na mapie poniżej B), skąd rozpoczyna się szlak na najwyższy szczyt Sardynii – Punta La Marmora (1834 m n.p.m.). Szlak jest prosty i bardzo dobrze oznakowany. Do pokonania mieliśmy zaledwie 300m przewyższenia. Jest to oczywiście jedna z dróg wejścia na szczyt. My zdecydowaliśmy się niestety na tak krótki wariant ze względu na napięty grafik wyjazdu. Później przejechaliśmy na camping w pobliżu Lido Orri (zaznaczony na mapie poniżej C), na południe od miejscowości Arbatax.

4.05

Od rana udaliśmy się na krótki spacer po miejscowości Arbatax, gdzie niedaleko portu znajduję się Rocco Rosso – ciekawe, czerwone formacje skalne. Później przejazd w okolice Capo Carbonara i spacer po porcie jachtowym.

5.05

Następnego dnia spacer w okolicy Capo Carbonara (malowniczy rezerwat przyrody), a następnie przejazd do Cagliari.

W Cagliari skupiliśmy się raczej na spacerze po starym mieście, który miał być swego rodzaju odpoczynkiem po napakowanej atrakcjami podróży przez wyspę. 🙂

Spacer po Cagliari:

• Palazzo Viceregio
  • Porta Cristina
  • Anfiteatro Romano

Noc spędziliśmy na campingu, który jest zaznaczony na mapie jako „C”.

6.05

Przejazd z campingu na lotnisko. Czas wracać do domu…