Londyn 2012

Na początku 2012 postanowiliśmy wybrać się na krótko do stolicy Anglii. Wyjazd trwał 4 dni – od 8.02 do 12.02.2012. Lecieliśmy z Poznania na lotnisko Londyn Stansted, a stamtąd autobusem EasyBus dojechaliśmy na Baker Street. Warto zaznaczyć, że lecieliśmy liniami RyanAir tak więc niezależnie od przewoźnika można skorzystać z usług EasyBus dzięki czemu zaoszczędziliśmy jakieś 10 £. Trafiając na promocję jesteśmy w stanie dojechać z lotniska do Londynu i z powrotem za 4 £!

Poruszanie się po Londynie komunikacją miejską

Jak wiadomo Londyn to ogromna metropolia z bardzo dobrze rozwiniętą komunikacją miejską. Przyjeżdżając do Londynu warto zaopatrzyć się w elektroniczny bilet „Oyster Card”. Dzięki niemu możemy znacznie zaoszczędzić na przejazdach np. za autobus niezależnie od strefy i linii zamiast 2,4 £ zapłacimy 1,35 £. Kartę możemy nabyć praktycznie wszędzie. Kosztuję ona 5 £ (przy czym należy zaznaczyć, że jest to kwota zwrotna) i możemy ją wielokrotnie doładowywać za 5 £, 10 £, 20 £ itd.

Więcej informacji na stronie dotyczącej transportu w Londynie: http://www.tfl.gov.uk/tickets/

Na powyższej stronie znajdują się również dokładne mapy poszczególnych linii komunikacji miejskiej oraz ich rozkłady jazdy.

Zwiedzanie

Najistotniejszą informacją według mnie jest to, że wstępy do głównych muzeów w Londynie są ZA DARMO! Opłata jest wymagana tylko w przypadku czasowych ekspozycji. Są to British Muzeum, Natural History Muzeum oraz National Gallery i wiele innych. Warto zapoznać się z informacją na stronie internetowej danego muzeum odnośnie opłat.

Jeżeli chodzi o pozostałe „highlights” Londynu jak np. Palace of Westminster, Tower of London, London Eye oraz Madame Tussauds to warto kupić bilety on-line. Dzięki temu nie musimy już stać w czasem bardzo długich kolejkach, a dodatkowo możemy zaoszczędzić na wstęp do 20%.

Nocleg

W Londynie spędziliśmy 4 noce z czego 3 w Hotelu Peckham Lodge (http://www.peckhamlodgelondon.com), a jedną na lotnisku Stansted w drodze powrotnej (ze względu na wczesny powrót do Polski).

Kilka informacji odnośnie hotelu:

• bardzo dobre połączenie autobusowe do centrum
  • śniadania monotonne aczkolwiek można się najeść do syta
  • miła obsługa
  • czyste pokoje

Rezerwowaliśmy pokój w promocyjnej cenie 16,5 £ od osoby za noc (2 os. z łazienką) na jednej ze stron internetowych. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, że opinie na temat tego hotelu na innej stronie były zgoła odmienne. Mianowicie: zagrzybione pokoje, niemiła obsługa, straszne śniadania, bardzo niebezpieczna okolica itp. Ogólna ocena 5/10.  Tak więc jechaliśmy do naszego miejsca pobytu z lekkimi obawami. Na szczęście wszystko okazało się nie prawdą (być może akurat nam się udało :D). Jedynym minusem było niedziałające centralne ogrzewaniem, ale w pokoju znajdował się olejowy grzejnik, który bardzo dobrze sobie radził z ogrzaniem naszego lokum :). W pokoju pościel, TV i czajnik elektryczny. Wszystko oczywiście w cenie noclegu. Dodatkowo codziennie nowe „jednorazówki” takie jak kawa, herbata oraz mydło, szampon.

Kosztorys

Niestety Londyn nie należy do tanich miast tym bardziej dla Polaków ze względu na wysoki kurs funta.

Cały pobyt to 100£ na osobę (noclegi, przejazdy, wstęp to Westminster Abbey, itp.), 340zł wstępy (Palace of Westminster, Tower of London, London Eye i Madame Tussauds), przelot około 240zł tylko z bagażem podręcznym. Łącznie około 1100zł. Główne wyżywienie zabraliśmy tradycyjnie z Polski.

Plan zwiedzania

8.02

• Kensington Gardens (Kensington Palace, Marble Arch, Albert Memorial)
  • Royal Albert Hall
  • Oxford Street
  • Picadilli Circus
  • Trafalgar Square
  • Downing Street

9.02

• Greenwich
  • zmiana warty straży konnej i królewskiej
  • Natural History Museum
  • London Eye (bilet łączony z Madame Tussauds 39 £)

10.02

• Tower of London (16 £)
  • The City
  • Monument
  • The Globe
  • St. Paul’s Cathedral
  • Royal Courts of Justice
  • Westminster Abbey (13,5 £)
  • National Gallery

11.02

• The Emirates (dla niewtajemniczonych stadion Arsenalu Londyn 😀 )
  • Madame Tussaunds (bilet łączony z London Eye 39 £)
  • British Museum
  • Palace of Westminster (10 £)