Atlas Wysoki 2009

Głównym celem podróży do Maroka było zdobycie Jebel Toubkal (4167m n.p.m.) najwyższego szczytu Atlasu Wysokiego, a zarazem północnej Afryki. Na akcję górską „poświęciliśmy” 4 dni (włącznie z przejazdem z i do Atlasu Wysokiego) i praktycznie dwa dni na zwiedzanie Marrakechu (Marrakech 2009). Cały wyjazd trwał więc 6 dni – od 19.02 – 25.02.2009.

Dojazd do Maroka

Lecieliśmy z Berlina (Schönefeld) do Marrakeszu z przesiadką w Mediolanie (Malpensa) w jedną stronę i przesiadką w Madrycie w drodze powrotnej. Akurat trafiliśmy na promocję linii EasyJet, tak więc bilet kosztował około 120€ w obie strony z bagażem.

Po przylocie do Marrakeszu od razu chcieliśmy dostać się do miejscowości Imlil (oddalonej o około 70km na południe od Marrakeszu), która była punktem startowym naszej górskiej wędrówki.

Przejazd do Imlil (1800m n.p.m.)

Zaraz po wyjściu z terminalu lotniska zostaliśmy otoczeniu przez licznych taksówkarzy. Szybko udało nam się wynegocjować transport do Bab el Rob (miejsca skąd odjeżdża duża liczba taksówek w wielu kierunkach), a stamtąd do Imlil. Przejazd wyniósł około 200 DRH. WAŻNE: koniecznie trzeba się targować; cena wyjściowa była kilkukrotnie wyższa!

Nocleg w Imlil

W Imlil spędzamy jedną noc w Auberge Lepiney. Cena 60 DRH za osobę za noc z możliwością wykupienia posiłków. W kranach ciepła woda, w pokojach gniazdka jednakże nie ma ogrzewania. Hotelik znajduję się w górnej części wioski tuż przy szlaku na Jebel Toubkal.

Trasa do Mouflon Refuge (około 3200m n.p.m.)

Trasa wiedzie przez Aroumd (1900m n.p.m.) i dalej doliną do Sidi Chamarouch ostatniej wioski na trasie do schroniska (2400m. n.p.m). Później szlak odbija na południe i pnie się mozolnie aż do schroniska. Trasa jest stosunkowo łatwa. W zimie mogą okazać się niezbędne raki (w naszym przypadku tak właśnie było).

Mouflon Refuge

Jest to prywatne schronisko – jedno z dwóch u podnóża Jebel Toubkal. Wynegocjowaliśmy cenę 110 DRH za nocleg ze śniadaniem. Schronisko jest bardzo ładnie położone w górnej części doliny. W zimie praktycznie nie ma w nim ogrzewania (poza kominkiem w jadalni) tak więc termometr wskazywał około 3 oC. wrzątek w kuchni za darmo, natomiast brak wody w kranach. Prąd jest wyłączany około godziny 21.

Trasa na Jebel Toubkal

Następnego dnia tuż za schroniskiem rozpoczynamy strome podejście na szczyt torując drogę w świeżym śniegu. Ze względu na znaczne nachylenie stoku bardzo przydają się raki i kijki. Po pewnym czasie docieramy do przełęczy Tizi n’Toubkal. Stamtąd kolejne podejście w kierunku połodniowo-wschodnim i dalej granią szczytową. Po wyjściu na plateau naszym oczom ukazał się charakterystyczny metalowy czworonóg znajdujący się na szczycie. Wreszcie upragniony wierzchołek! Potem już tylko droga powrotna do schroniska i kolejny nocleg.

Trasa ze schroniska do Imlil i dalej do Marrakeszu

Taka sama jak w drodze do schroniska, a z Imlil od razu łapiemy taksówkę do Marrakeszu – tym razem za 250 DRH.